Základy ekonomie a národohospodářské teorie
Základy ekonomie a národohospodářské teorie II
Vyučující:
Ing. Jana Bellová, Ph.D. Jana Bellová
Semestr: letní
Rozsah: 2/1
Počet kreditů: 5
Způsob zakončení: zkouška
Cíl předmětu ( anotace):
Pokračování předmětu Základy ekonomie a národohospodářské teorie I. Předmět nahlíží na ekonomii tentokrát z mikroekonomického pohledu. Zabývá se teorií spotřebitele, formováním poptávky, užitkem a jeho měřením a chováním spotřebitele. Ta to navazuje teorií firmy, kde a zkoumá příjmy a náklady firmy v krátkém a dlouhém období a zobrazuje možnosti volby optimálního výstupu firmy. Pracuje jak v dokonale konkurenčním tak v nedokonale konkurenčním prostředí.
Obsah:
1. Úvod do předmětu - organizace předmětu v rámci semestru, požadavky pro úspěšné absolvování předmětu. Úvod do mikroekonomie - co je to mikroekonomie, pozice v rámci ekonomie, základní metody mikroekonomické analýzy. Praktické příklady.
2. Rovnováha na trhu, teorém pavučiny - divergující a konvergující pavučina. Regulované ceny, nedostatek a přebytek. Praktické příklady.
3. Teorie spotřebitele I - úvod, definice užitku, kardinalistická a ordinalistická verze užitku. Zákon klesajícího mezního užitku. Praktické ukázky.
4. Teorie spotřebitele II - rozpočtové omezení, rovnováha spotřebitele v kardinalistickém pojetí, poptávková křivka v kardinalistickém pojetí. Praktické příklady.
5. Teorie spotřebitele III - rovnováha spotřebitele v ordinalistickém pojetí, poptávková křivka v ordinalistickém pojetí. Důchodový a substituční efekt a jeho grafické znázornění.
6. Teorie spotřebitele IV - přebytek spotřebitele v kardinalistickém a ordinalistickém pojetí. Změny cen statků a důchodu spotřebitele a jejich vliv na linii rozpočtu.
7. Teorie firmy I - základní východiska analýzy firmy, hranice produkčních možností, výroba v krátkém období - celkový, průměrný a mezní produkt.
8. Teorie firmy II - výroba v dlouhém období, izokvanta, izokosta, příklady.
9. Teorie firmy III - náklady firmy v krátkém a dlouhém období
10. Teorie firmy IV - příjmy firmy v krátkém a dlouhém období
11. Teorie firmy V - volba výstupu v dokonale konkurenčním prostředí.
12. Teorie firmy VI - volba výstupu v nedokonale konkurenčním prostředí
Základní literatura:
1. Samuelson, P., Nordhaus, W.Mejstřík, M. Ekonomie. 2.vyd. Praha:Svoboda, 1995. ISBN 80-205-0494-X.
2. Holman, R. Ekonomie. Praha: C.H. Beck 2005 ISBN 80-7179-891-6
Doporučená literatura:
1. Schiff, P., Schiff, A. Ekonomické bajky. Dokořán, 2010 ISBN 978-80-7363-325-7
2. Zlámal, J., Mendl, Z. Ekonomie nejen k maturitě I: Obecná ekonomie.. Computer Media s.r.o., Kralice na Hané, 2007. ISBN 80-86686-76-0.
3. Tomažič, I. a kol. Ekonomie pro právníky. Aleš Čeněk, Dobrá Voda, 2003. ISBN 80-86473-36-8
4. Holman, R. Mikroekonomie - středně pokročilý kurz. C. H. Beck, 2007. ISBN 80-71797-64-2
5. Macáková, M. a kol. Mikroekonomie - základní kurz. Malandrium, 2007. ISBN 978-80-86175-56-0
6. Hobza, V., Assenza, D., Zlámal, J. Základy ekonomie.. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1295-0
Hospodářské noviny, MF Dnes, Týdeník Euro a Ekonom.