DLOUHODOBÉ PROJEKTY KATEDRY, SPOLUPRÁCE SE ZAHRANIČNÍMI PARTNERY
Projekt: „Simulované soudní procesy v angličtině, němčině a francouzštině“
První simulované soudní přelíčení připravila Katedra jazyků PF UP v roce 1994. Na projektu se podílejí členové katedry a hostující profesoři, kteří pomáhají s právním odůvodňováním případů. Simulované soudní přelíčení chystají studenti prvních a druhých ročníků Právnické fakulty UP Olomouc každoročně a procesy probíhají ve cvičné soudní síni na Právnické fakultě UP. V soudním procesu se studenti učí bezprostředně používat cizí jazyk v rámci simulace reálné situace a praktikovat odbornou právní terminologii z odvětví práva, na které se simulovaný proces zaměřuje. Tyto poznatky se dále zúročí ve vyšších ročnících, kdy případy dostanou reálný právní podklad. Tento projekt byl první svého druhu a rozsahu v České republice.
Projekt: „Comparative Legal Reasoning“
Partneři:
Institute for Applied Language Studies (IALS), Edinburgh University, Great Britain
Centre Juridique, La Rochelle Université, France
Projekt „Comparative Legal Reasoning“ (projekt Erasmus ILC č. 46413-IC-2-98-1-CZ-ERASMUS-ILC-1) je zaměřen na výzkum a vzdělávání v oblasti jak jazykové tak právní a je připravován ve spolupráci s právníky a lingvisty z Francie, Velké Británie a České republiky. Koordinátorem projektu je katedra jazyků Právnické fakulty UP v Olomouci. Na základě posouzení v Národním koordinačním výboru Evropského roku jazyků byl tento projekt oceněn logem Evropského roku jazyků 2001. Projekt je zaměřen na právní terminologii užívanou v dokumentech EU. Nedílnou součástí je příprava sylabů a výukových materiálů pro odborný jazykový kurz. Tento kurz je primárně určen studentům práva s dobrou znalostí angličtiny a (nebo) francouzštiny, materiály vyvíjené pro tento kurz může využít i širší odborná veřejnost.
V rámci zahájení praktického využívání jednotlivých produktů projektu katedra jazyků právnické fakulty UP v Olomouci připravila mezinárodní seminář, který se konal 12. – 13. září 2001. Seminář byl určen pro vysokoškolské učitele odborného právního jazyka. Jedním z hlavních cílů semináře byla kromě informací o výše zmíněném projektu a jeho produktech také diskuse o výuce odborného právního jazyka na vysokých školách a o potřebách, které pro tuto oblast vyplynou v souvislosti s připojením České republiky k Evropské unii. Výsledky semináře byly zpřístupněny i širší odborné veřejnosti ve formě sborníku, který obsahuje příspěvky ze semináře a přehled vývoje výuky odborné angličtiny na právnických fakultách v České republice i v zahraničí..
Dalším konkrétním výsledkem projektu „Comparative Legal Reasoning“ je publikace „Selected Topics from the European Union“.