Tyto stránky jsou zastaralé a nepředstavují aktuální webovou prezentaci Univerzity Palackého.
Pokud jste sem zabloudili omylem, aktuální web je https://www.pf.upol.cz/.
Portál  |  STAG  |  e-mail
English
Právnická fakulta UP

PROHLUBOVÁNÍ JAZYKOVÝCH KOMPETENCÍ PRO ODBORNÍKY V JUSTICI

PROHLUBOVÁNÍ JAZYKOVÝCH KOMPETENCÍ PRO ODBORNÍKY V JUSTICI

PROJEKT ESF (OPRLZ 3.2) „PROHLUBOVÁNÍ JAZYKOVÝCH KOMPETENCÍ PRO ODBORNÍKY V JUSTICI"

Číslo projektu:         CZ.04.1.03/3.2.15.2/0279

Řešitel:                    Univerzita Palackého v Olomouci, Právnická fakulta, Katedra jazyků a Centrum dalšího vzdělávání PF UP

Partneři:                  Univerzita Karlova v Praze, Právnická fakulta, Katedra cizích jazyků PF UK a Ministerstvo spravedlnosti ČR prostřednictvím Justiční akademie v Kroměříži

Realizace projektu: červen 2006 – červen 2008

Cílové skupiny:        vzdělavatelé odborného právního jazyka

                                odborníci v justici, kteří chtějí zdokonalit své odborné jazykové kompetence

Projekt PROHLUBOVÁNÍ JAZYKOVÝCH KOMPETENCÍ PRO ODBORNÍKY V JUSTICI je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

Projekt „Prohlubování jazykových kompetencí pro odborníky v justici“ je zaměřen na dvě cílové skupiny – na vzdělavatele, kteří budou v první pilotní realizační části školeni zejména v odborné právní terminologii a dále je projekt zacílen ve své druhé pilotní realizační fázi na odborné jazykové vzdělávání jednotlivých profesních kategorií působících v resortu Ministerstva spravedlnosti České republiky.   

V souvislosti s rozšířením Evropské unie a se vstupem ČR do EU se na odborníky, kteří působí v justici, kladou zvýšené nároky v oblasti znalosti cizích jazyků, zejména v oblasti cizojazyčné odborné terminologie. Cílem projektu je vytvořit studijní programy, které budou sloužit zejména k prohloubení jazykových kompetencí odborníků v justici, a to prostřednictvím kombinované formy výuky (tzv. blended learning). Projekt počítá se zaváděním efektivních metod odborné jazykové výuky s využitím nejmodernějších technologií, a to při výuce angličtiny, která je nejčastěji používaným jazykem v EU a francouzštiny, která je jednacím jazykem Evropského soudního dvora. Pro nové formy výuky budou školeni nejprve vzdělavatelé, kteří budou schopni prostřednictvím nových forem výuku odborného jazyka kvalitně zabezpečovat. 

Odborníci působící v justici pro výkon svého zaměstnání v souvislosti se vstupem do Evropské unie potřebují ovládnout cizí jazyk, protože mnozí z nich musí řešit situace, ve kterých pracují přímo s cizojazyčnými texty nebo s cizinci. Každý odborník působící v justici by proto měl být podněcován k dalšímu učení se cizím jazykům. Pro uskutečnění tohoto záměru by měla být dostupná kvalitní nabídka učebních materiálů i různých forem kurzů a vzdělávacích modulů tak, aby si odborníci mohli zlepšovat své jazykové dovednosti v souladu se svou pracovní náplní. Projekt klade důraz na propojení aktivit odborných pracovišť právnických fakult a justice, a to s ohledem na důležitost všestranné kvalifikace pro život. Zároveň však podporuje studium cizích jazyků v rámci profesního vzdělávání, se zaměřením na odborný jazyk, zejména na odborný právní jazyk. Studijní programy a studijní texty z odborné právní angličtiny a francouzštiny budou testovány pro dva pilotní kombinované studijní programy – Odborný právní jazyk I a Odborný právní jazyk II (English for Legal Purposes I a II (ELP I a ELP II) a Le Francąis Juridique I a II (FJ I a FJ II)).  

V souvislosti s celoživotním učením se mění i role výuky jazyků. Dosavadní prezenční metody, využívající převážně prezenční formu výuky, přestávají dostačovat a jsou doplňovány, a v některých případech i nahrazovány různými formami distančního vzdělávání (korespondenční kurzy, e-learning, blended learning). Na základě dosavadních zkušeností a na základě důkladné analýzy potřeb, která byla pro potřeby v oblasti jazykového vzdělávání v resortu justice v rámci přípravné fáze tohoto projektu provedena, se jako optimální forma jazykového vzdělávání v justici jeví právě blended learning. Ten představuje účinnou kombinaci prezenční výuky s výukou distanční. Kombinovaná forma vzdělávání je používána pro obě realizační fáze projektu, pro školení vzdělavatelů i pro jazykovou výuku odborníků v justici v kombinovaných pilotních kurzech ELP I, ELP II, FJ I a FJ II. Pro kombinovanou výuku v obou fázích projektu se využívá Vzdělávací portál LMS Unifor, do kterého dostanou během realizace projektu přístup jak vzdělavatelé tak účastníci jednotlivých programů ELP I, ELP II, FJ I a FJ II.

Cílem projektu je:

  1. Zhodnocení současného stavu odborného jazykového vzdělávání v justici;
  2. Analýza potřeb cílových skupin projektu a její vyhodnocení pro účely projektu;
  3. Vytipování vzdělavatelů odborného jazyka a vytvoření pro vyškolení vzdělavatelů pilotního programu, a to jak v metodice odborného jazyka, tak i v metodice on-line vzdělávání ve vzdělávacím portálu. Projekt si dále klade za cíl vyškolit vzdělavatele, kteří by byli plně kvalifikovaní k tomu, aby mohli zabezpečovat kombinovanou formu výuky odborného právního jazyka v územních i regionálních školících střediscích vybudovaných pro vzdělávání zaměstnanců v justici. Program bude cíleně vytvořen pro skupinu vzdělavatelů tak, aby vyškolení odborníci mohli následně kvalitně zabezpečovat výuku odborníků v justici, a to v kombinovaných programech odborné právní angličtiny a francouzštiny;
  4. Vytvoření studijních programů pro blended learning, a to pro odbornou právní angličtinu a francouzštinu a v rámci pilotních kurzů ověření zvolené metodologie. Pro odbornou angličtinu budou vytvořeny 2 studijní programy: English for Legal Purposes (ELP) I a II, pro odbornou francouzštinu pak Le Francąis Juridique (FJ) I a II;
  5. Vytvoření studijních opor (textů) pro účastníky studijních programů zaměřených na odborný jazyk  a na práci ve vzdělávacím portálu pro kombinovanou formu výuky;
  6. Předpilotní testování v kurzech odborné právní angličtiny a francouzštiny;
  7. Pilotní testování studijních programů v kurzech ELP I a ELP II a FJ I a FJ II vedených vzdělavateli vyškolenými za tímto účelem v první realizační fázi projektu;
  8. Zhodnocení výsledků obou fází projektu a zhodnocení studijních programů na základě analýzy výsledků projektu;
  9. Zpřístupnění výsledků projektu široké odborné veřejnosti.

 Připravila: PhDr. Renata Vystrčilová, Ph.D.       renata.vystrcilova@upol.cz

 Hlavní kontaktní osoba projektu: Mgr. Leona Černá  leona.cerna@upol.cz

 Vzdělávací portál LMS Unifor:                       http://www.lmsunifor.com/ja/

HODNOCENÍ PROJEKTU

Projekt_0279-expertni_hodnoceni_projektu.pdf

expertní hodnotící zpráva od JUDr. L. Chlada

Zpravodajství z UP
Stránka aktualizována: 02. 11. 2010, Petr Bačík