Tyto stránky jsou zastaralé a nepředstavují aktuální webovou prezentaci Univerzity Palackého.
Pokud jste sem zabloudili omylem, aktuální web je https://www.pf.upol.cz/.
Portál  |  STAG  |  e-mail
English
Právnická fakulta UP

Vybranné otázky ekonomie a národohospodářské teorie

Vyučující: Ing. Jana Bellová, PhD.

Semestr:  letní
Rozsah:  1/1
Počet kreditů: 3 kreditů
Způsob zakončení:  zkouška


Cíl předmětu ( anotace):
Cílem předmětu je navázat na předmět  Základy ekonomie a národohospodářské teorie. Předmět nahlíží na ekonomii tentokrát z mikroekonomického pohledu. Zabývá se teorií spotřebitele, formováním poptávky, užitkem a jeho měřením a chováním spotřebitele. Ta to navazuje teorií firmy, kde a zkoumá příjmy a náklady firmy v krátkém a dlouhém období a zobrazuje možnosti volby optimálního výstupu firmy. Pracuje jak v dokonale konkurenčním tak v nedokonale konkurenčním prostředí.

Požadavky na studenta:

Pro ukončení předmětu je nezbytná aktivní účast na seminářích v rozsahu stanoveném vedoucím semináře a úspěšné zvládnutí zkoušky.

Obsah:

1. Úvod do předmětu - organizace předmětu v rámci semestru, požadavky pro úspěšné absolvování předmětu. Úvod do mikroekonomie - co je to mikroekonomie, pozice v rámci ekonomie, základní metody mikroekonomické analýzy. Praktické příklady.
2. Rovnováha na trhu, teorém pavučiny - divergující a konvergující pavučina. Regulované ceny, nedostatek a přebytek. Praktické příklady.
3. Teorie spotřebitele I - úvod, definice užitku, kardinalistická a ordinalistická verze užitku. Zákon klesajícího mezního užitku. Praktické ukázky.
4. Teorie spotřebitele II - rozpočtové omezení, rovnováha spotřebitele v kardinalistickém pojetí, poptávková křivka v kardinalistickém pojetí. Praktické příklady.
5. Teorie spotřebitele III - rovnováha spotřebitele v ordinalistickém pojetí, poptávková křivka v ordinalistickém pojetí. Důchodový a substituční efekt a jeho grafické znázornění.
6. Teorie spotřebitele IV - přebytek spotřebitele v kardinalistickém a ordinalistickém pojetí. Změny cen statků a důchodu spotřebitele a jejich vliv na linii rozpočtu.
7. Teorie firmy I - základní východiska analýzy firmy, hranice produkčních možností, výroba v krátkém období - celkový, průměrný a mezní produkt.
8. Teorie firmy II - výroba v dlouhém období, izokvanta, izokosta, příklady
9. Teorie firmy III - náklady firmy v krátkém a dlouhém období
10. Teorie firmy IV - příjmy firmy v krátkém a dlouhém období
11. Teorie firmy V - volba výstupu v dokonale konkurenčním prostředí.
12. Teorie firmy VI - volba výstupu v nedokonale konkurenčním prostředí

Doporučená literatura:

1. Samuelson, P., Nordhaus, W.Mejstřík, M. Ekonomie. 2.vyd. Praha:Svoboda, 1995. ISBN 80-205-0494-X.

2. Holman, R. Ekonomie. Praha:  C.H. Beck 2005 ISBN 80-7179-891-63. Sojka, M. Dějiny ekonomických teorií.Praha:Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-991-X4. 

Schiff, P., Schiff, A. Ekonomické bajky. Dokořán, 2010 ISBN 978-80-7363-325-75.

Hazlitt, H.: Ekonomie v jedné lekci, ALFA – Liberální institut, Praha 2008 ISBN 80-86389-41-36.

 Rothbard, M.N.: Zásady ekonomie, Liberální instiut, Praha 2005 ISBN 80-86389-27-8

Zpravodajství z UP
Stránka aktualizována: 26. 09. 2014, Jiří Kudlička